Vítězná koalice zářijových komunálních a regionálních voleb v Oslo, se podle norských médií dohodla, že centrální část Oslo má být nejpozději v roce 2019 bez automobilového provozu. Ministryně životního prostředí Tine Sundtoftová se zasazuje o to, aby centrum Osla bylo bez osobních vozidel. Norští Zelení, sociální demokraté i socialisté ve volební kampani slibovali, že zpříjemní a zvýší úroveň prostředí městských center. Součástí předvolebních slibů bylo vyklizení středu města od aut a posílení veřejné dopravy a její průjezdnosti. Důsledkem pak bude rozšíření systému vybírání mýtného i zvýšení poplatků za průjezd mýtnými branami při vjezdu do města, menší kapacita parkovacích míst a další omezení pro motoristy.
Podle oficiálních statistik je Oslo jedním z nejrychleji rostoucích hlavních měst v Evropě. Aktuálně téměř 93 % těch, kteří jezdí do centra Oslo za prací, se přepravuje hromadnou dopravou, na kole nebo pěšky. Kvalita ovzduší je však ze všech norských měst právě tady nejnižší a třeba v zimním období se nad městem vytváří známá poklička velkého množství smogu. Auta stojí v kolonách především na hlavních silnících jako např. E6 a E18 a hrozí, že situace se bude v budoucnosti zhoršovat.
Městská rada čelí kritice, že její plány na vytěsnění automobilové dopravy z centra norské metropole jsou zcestné, a že posouvají město do budoucnosti pozpátku. Ve středu Osla bydlí jen přibližně 1000 občanů, zato tam pracuje devadesát tisíc zaměstnanců. Řady obchodníků, dalších podnikatelů a živnostníků se obávají, že nebudou mít dostatečný příliv zákazníků na to, aby jejich firmy přežily. Domnívají se, že centrum města nebude využíváno jako dosud a stane se „mrtvou zónou“.
Zákaz se bude podle zveřejněných návrhů týkat i elektromobilů. Aktuální výhody vlastníků elektromobilů, tedy jízda v pruzích vyhrazených pro autobusy městské hromadné dopravy, neplacení mýtného ani parkovného, transport na řadě trajektů zdarma, by tak vzaly za své nebo byly významně limitovány.
Jaký dopad budou mít navrhovaná opatření na vozidla taxi nebo na přístupové komunikace k trajektům do Německa a Dánska, k tomu se zatím nikde nepíše ani nemluví. Mimochodem tyto velké mezistátní trajekty údajně znečišťují životní prostředí více, než se získá zákazem vjezdu pro automobily do středu Oslo. Výfukové plyny proudící z ventilačních systémů tunelů ústících poblíž centra se na znečištěné podílí významnou měrou. Další nezodpovězenou otázkou zůstává přístupnost hlavního vlakového nádraží osobní soukromou automobilovou dopravou.
Je jasné, že tady proti sobě stojí pochopitelné komerční zájmy obchodníků a třeba i idealizována představa občanů o nádherné a neporušené přírodě uprostřed hlavního města. Výslednicí těchto zájmů bude s největší pravděpodobností kompromis, který, jak už to většinou u kompromisů bývá, nebude zcela vyhovovat ani jedné ze zainteresovaných stran. Počkejme si tedy, přinese-li nám řešení v norském Oslo i nějakou inspiraci třeba i pro Prahu.
Pohodový zájezd do Norska na prodloužený víkend - Oslo. Navštívíte mnoho turisticky atraktivních zajímavostí hlavního města Norska. Muzea, parky, galerie, přístav, Královský palác i kavárničky a restaurace s místními specialitami. Český průvodce Vám ukáže skrytá zákoutí jako restauraci u Schrøderů - oblíbené místo Harry Holeho, dům v Sofiině ulici 5 nebo místo v 21. patře hotelu Radisson SAS a další jeviště světoznámých detektivek.
RÁDI VÁM PŘIPRAVÍME INDIVIDUÁLNÍ PROGRAM NA MÍRU PRO VÁMI VYBRANÝ KONKRÉTNÍ TERMÍN.
Certifikát zákonného pojištění Kdo je Martin Pišťák Přednášky o Norsku Slevy Pro firmy Dárkový voucher
Obchodní podmínky Garanční fond Objev Finsko a Laponsko GDPR, ochrana osobních údajů
Máte dotaz? Můžete nás rovnou kontaktovat telefonicky +420 602 296 287
Copyright © 2014-2023 ViaMarpi s.r.o., vedená u Městského soudu v Praze, oddíl C, vložka 93563. Všechna práva vyhrazena. Created by Zora Solution